Pantheonul din Roma – un cult al eternităţii

Am trecut, într-o frumoasă zi de mai, prin Roma şi nu doar cu privirea şi gândul, ci cu cea mai limpede trăire. Pentru că istoria antică a Romei aşa trebuie trăită…

Alunecând uşor pe străzile înguste,dar aglomerate, pline de viaţă, revigorat cu o cafea lângă Colosseum, sedus de sculpturile din Piazza Navona, ne-am oprit în Piazza della Rotonda, la Pantheon. În faţa acestei splendori istorice am rămas ca suspendat în timp încercând să mă conectez la o istorie veche, sublimă, dar foarte distinctă. Pantheonul – templu al zeilor Romei antice, simbol al măreţiei Imperiului roman,  transformat în biserică creştină – domină şi azi civilizaţia. Orice civilizaţie. E mormântul pictorului Raphael şi altor regi italieni… E de o măreţie aparte.

Dorinţa de a-l contempla şi medita pare nesecată. Am intrat încetişor. Da, Roma miroase a eternitate. Pantheonul te ridică din toată fiinţa ta şi te rezumă la valori eterne. Graţia divină este respirabilă, liniştitoare. Pantheonul marilor spirite – (când am ieşit din Pantheonul din Paris – după ce mă reculesesem la mormântul lui Rousseau şi Voltaire – am avut o revelaţie extrem de luminoasă ).

Supliciu de a trăi prea frumos aceste clipe. Speranţa de căutare a frumosului este destinată, timpul se stratifică, eşti în rândul unei lumi atemporale. Roma te reţine, epuizează, încarcă din nou cu istorie,timp, alt timp pe care doar îl contempli fără a te putea totuşi lega de el. Frumosul, cultura, unesc, trezesc. Regăsirea mea la Pantheon a fost colosală… sorbind din eternitatea lui, crezând, sperând…

DSC00918

 

 

 

 

 

 

 

DSC00919

 

 

 

 

 

 

 

DSC00930

 

 

 

 

 

 

 

DSC00931

 

Posted on June 1, 2014, in cultură and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

