Clipa Eminescu

Eminescu e un poet pe care parcă mereu l-am aşteptat de undeva…şi-l aşteptăm pentru că avem nevoie de acea limbă a poeziei care ne face mai puternici în timp, ne întăreşte rădăcinile cu vuietul geniului. El nu se poate pierde chiar dacă detractorii săi s-au înmulţit. Spunea unul:  ,,ca poet naţional Eminescu nu mai poate supravieţui, deoarece noi azi ieşim din zodia naţionalului,, şi multe alte absurdităţi care-l nedeptăţesc pe poet şi ne revoltă.
Pentru mine Eminescu e o clipă pe care o poţi trăi în diverse moduri şi infinituri. E suficient să răsfoieşti  cartea Dulcea mea Doamnă-Eminul meu iubit –  corespondenţa inedită dintre Mihai Eminescu şi Veronica Micle. Scrisorile sunt pure, pline de dragoste, dar şi angoase. Nu poţi să nu tresari la cuvintele pe care şi le spuneau… “Veronică dragă, au n-am fost noi prea fericiţi într-o lume în care fericirea nu poate exista? Este în lumea asta destul loc pentru atâta iubire câtă o avem? Nu este amorul nostru o anomalie…? Se potriveşte amorul şi suferinţele noastre cu o lume în care invidia, răutatea domnesc peste tot şi pururea ?“
E suficient…şi ţi se face dor de TOT EMINESCU.
A-l încadra mereu în fel de fel de analize, păreri, dezbateri inutile, îl demitizezi.Nu m-aş putea obişnui cu un Eminescu demitizat. Trăirea pentru el trebuie să fie nouă, proaspătă. Şi să nu aibă goliciunea indivizilor frustraţi.

“Am ajuns în Dealul Copoului, nerăbdători să vizităm gradina,parcul, muzeul… şi mai ales Teiul lui Eminescu. Teiul – parte din geniul Luceafărului poeziei româneşti –  e în chingi, bătrân, dar în floare şi parcă îi poartă geniul în coroană. O mărturie peste timp a iubirii. E  parfum, poezie şi nemurire. Şi nu ne-am putut abţine, am luat câte o frunză din el… Alexandru o studiază, apoi, ca şi când ar fi descoperit o parte din misterul şi spiritualitatea poetului, spune ştrengăreşte: Miroase a Eminescu. Da, totul miroase a Eminescu în Dealul Copoului.
Ne plimbăm în această poezie a naturii, statuilor, geniilor pierdute în vreme, dar al căror spirit tulbură şi azi. În acest loc nu poţi fi indiferent nici măcar un minut. Totul sapă în tine – parfum, flori, nebunie…
Muzeul e dedicat, desigur,tot poetului. Printre multe documente şi fotografii din viaţa şi opera lui, masca mortuară mi s-a părut cea mai cutremurătoare. Chipul lui Eminescu e de un tragism greu de descris”. ( Jurnal).
            …
             Când am intrat în Mormântul lui Agamemnon, (Grecia), am  avut o emoţie atât de puternică şi ciudată încât nu am putut s-o definesc.Mergeam prin mormânt – un colos al arhitecturii antice – şi nu puteam să-mi dau seama unde am mai avut asemenea sentimente… Au trecut câţiva ani ca să am revelaţia conexiunii… Da, în faţa măştii mortuare a lui Mihai Eminescu.
Şi încă ceva:
Eram la Paris,  în Cartierul Latin. După ce am ieşit din Panteon – loc de veci al marilor gânditori Voltaire, Rousseau…unde m-am recules, ne-am îndreptat spre un loc pe care mi-l imaginam foarte preţios – statuia poetului nostru national Mihai Eminescu…
Ajungem în faţa statuii, dar nu-mi vine să cred ceea ce văd. Pe un soclu nu prea mare, poetul desculţ,  cu pantaloni trei sferturi, zdrenţăroşi ca ai ţăranului de la 1907, abdomenul plat,lipit, cu flori pe braţe şi nasul…nasul în vânt, ceva ireal şi revoltător.Nu am putut să mă uit la el, nu mi-a plăcut. Nu e Eminescu, nu-l recunosc.Mă doare că nu-l regăsec, sunt tristă, dezamăgită.Cineva s-a aplecat să citească plăcuţa, nu ne venea să credem, da, e Eminescu.M-am revoltat pe Ministerul Culturii,ambasadă.

Posted on January 15, 2013, in literatura and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

