Identitatea republicii

Mi-am amintit de martirii acestui neam şi nu am putut să nu simt o clipă de libertate. Vreau să înţeleg întreaga minune a libertăţii dată de aceşti martiri, de ieşirea dintr-un sistem oprimant, dar oare ce avem azi?
            Libertatea noastră e de fapt un fel de transfuzie de la o stare la alta, de la o republică la alta. O, ce sete de libertate aveam…  Şi ce manipulare trăiam.
            Dar cum este republica ? Mă întreb dacă mult discutata şi îndrăgita republică cu înfocaţii ei republicani  mai are identitate (sunt oameni la ţară, de pildă, care habar nu au că sunt republicani, au devenit republicani automat, prin absorbţie. E ţara republică şi poporul e la fel).
            În romanul lui Giovanni Papini Gog există un eseu  Cumpărarea republicii –„Luna aceasta am cumpărat o republică…Preşedintele se găsea la strâmtoare, guvernul compus din oamenii lui, era în primejdie. Tezaurul republicii era gol – a crea impozite noi ar fi însemnat prăbuşirea întregului clan care era la putere şi poate o revoluţie… Avansai un oarecare numar de milioane de dolari republicii şi, în plus, fixai Preşedintelui, tuturor miniştrilor şi secretarilor lor o leafă dublă…Aceştia mi-au dat ca amanet, fără ca poporul să ştie, vămile şi monopolurile. În plus, preşedintele şi miniştrii au iscălit un covenant secret, care-mi asigură, în mod practic, controlul întregii republici. Deşi când mă duc acolo am aerul unui simplu oaspete în trecere, sunt, în realitate, stăpânul aproape absolut al ţării…Pentru mine spectacolul este destul de distractiv. Camerele continuă să legifereze, în aparenţă libere, cetăţenii îşi închipuiesc mereu că republica este autonomă şi independentă şi că de voinţa lor depinde mersul lucrurilor. Nu ştiu că tot ceea ce au iluzia că posedă – viaţa, avere, drepturi civile…Mâine pot să ordon închiderea parlamentului, o reformă a constituţiei, dublarea taxelor vamale… Aş putea să dau pe faţă tratatele secrete ale camarilei de la putere şi să fac să cadă guvernul… Cum cumpărarea unor asemenea state cere mult mai mulţi bani, în loc de un singur stăpân, va fi vorba de un trust, de un sindicat financiar, de un grup restrâns de capitalişti şi de bănci.”
            Semnificativ pentru starea noastră. Mai are Republica România propria identitate sau a fost cumpărată pe bucăţi de un stăpân sau mai mulţi, iar noi avem iluzia că suntem o ţară cu drepturi? Eu cred că trăiesc într-o republică fără identitate, estompată, delăsată, ruinată, pribeagă. O identitate care ţine de naţiunea în care vieţuim nu ştiu dacă mai e posibilă.
            După 22 de ani de la revoluţie libertatea în România e doar o aparenţă.

Posted on December 24, 2011, in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

